Praca kierowcy w wojsku (kat C+E)

W wojsku jest wiele etatów. Możesz być strzelcem karabinka, saperem, działonowym bojowego wozu piechoty, ładowniczym czołgu no i oczywiście kierowcą samochodu osobowego albo ciężarowego. Pewnie zastanawiasz się, co robi kierowca ciężarówki w wojsku i ile zarabia. O tym w dalszej części artykułu.

Praca kierowcy ciężarówki w cywilu

Na początek może omówmy pracę kierowcy ciężarówki w cywilu a później porównamy sobie to z tym co robi kierowca-żołnierz. Nie jestem specjalistą, ale mam kilku znajomych, którzy pracują jako kierowcy ciężarówek. Sama praca nie jest ciężka pod względem fizycznym. Załadunek i rozładunek jest w pełni zautomatyzowany, bo są windy, podnośniki, wózki widłowe itd.

Praca kierowcy ciężarówki wiąże się z samotnością, bo trzeba siedzieć przez wiele godzin samemu. Ma to oczywiście swoje plusy, bo nie siedzi nad tobą przełożony i nie truje dupy. Twoim zadaniem jest przewiezienie towaru z punktu A do B.

W dzisiejszych czasach czas pracy kierowcy jest również regulowany, więc możesz liczyć na systematyczne przerwy. Niestety trzeba wziąć pod uwagę to, że jesteś cały tydzień poza domem i wracasz tylko na weekendy.

Kierowca ciężarówki pracuje w całkiem dobrych warunkach. Kabina jest często wyposażona w lodówkę, mikrofalę i inne sprzęty AGD. Wygodny fotel, klimatyzacja itd. W razie awarii możesz liczyć na to, że usterka zostanie usunięta przez wykwalifikowanego mechanika w ciągu maksymalnie kilku dni.

Wynagrodzenie kierowcy ciężarówki jest całkiem w porządku. Przynajmniej tak mi się wydaje. Kierowca, który nie jeździ w dalekie trasy, może liczyć na wypłatę w wysokości minimum 5000 zł. Jeżeli jeździsz po Europie i na dodatek pracujesz w zagranicznej firmie, to wypłata w wysokości kilku tysięcy złotych jest normą.

Jak wygląda praca kierowcy (C+E) w wojsku?

To, czego dowiesz się z tego artykułu, na pewno nie usłyszysz od pani w Wojskowym Centrum Rekrutacji, więc zaczynamy.

Wiele osób mając kategorię prawa jazdy C+E myśli, że idealnym rozwiązaniem jest praca w wojsku. Panuje takie przeświadczenie, że służba trwa jedynie od poniedziałku do piątku po osiem godzin dziennie. Wolne weekendy, trzynastka, mundurówka, dodatki, 28 dni urlopu a praca polega jedynie na prowadzeniu ciężarówki. No i oczywiście uposażenie w wysokości 5500 zł na rękę (o ile nie skończyłeś 26 lat i nie płacisz podatku dochodowego).

Niestety muszę tutaj niektórych rozczarować i sprowadzić na ziemię. Kierowca ciężarówki w wojsku to normalny żołnierz i tylko jednym z jego obowiązków jest prowadzenie pojazdu.

Niestety godziny pracy nie są normowane, bo w wojsku nie ma tachografów. Kierowcy ciężarówek na poligonach często pracują nawet kilkanaście godzin dziennie. Jeden pluton trzeba przewieźć na jedną strzelnicę, inny pluton na inną strzelnicę albo na pas taktyczny. Później dowieźć śniadanie, obiad, kolację. Następnie trzeba wszystkich odwieźć na obozowisko po zakończonych manewrach.

W skrajnych przypadkach o wypadek nietrudno, bo kierowca jest po prostu przemęczony. Jeżeli na przykład przewozi amunicję armatnią, to również uczestniczy w załadowaniu i wyładowaniu. No a amunicja do czołgów i bojowych wozów piechoty nie jest taka lekka.

Jeżeli kierowca ciężarówki w wojsku przewozi obiad, to również musi wszystkie termosy wypakować, często wydawać posiłki a na koniec wszystko posprzątać.

Dodatkowe zajęcia kierowcy ciężarówki w wojsku

Z dodatkowych zajęć to oczywiście tak jak każdy żołnierz musi uczestniczyć w szkoleniu strzeleckim, taktycznym i musztrze na placu apelowym. Kierowca ciężarówki w wojsku wyznaczany jest również na służby (często w weekendy, bo w tygodniu jeździ).

Jak trafi się jakaś uroczystość, to może być wyznaczony do kompanii honorowej. No a uroczystości oczywiście najczęściej są w weekendy. Kierowca ciężarówki w wojsku musi znać budowę broni, zasady taktyki (w zależności od tego, na jakim pododdziale się znajduje). Oczywiście nikt również nie zwolni go ze znajomości regulaminów.

Kierowca ciężarówki w wojsku musi również uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach, które są w porządku dnia. Takich jak apele poranne i południowe.

Raz w roku podlega także opiniowaniu służbowemu i egzaminowi z wychowania fizycznego.

Jakimi pojazdami jeżdżą kierowcy ciężarówek w wojsku?

Niestety kierowca ciężarówki w wojsku nie ma lekko. Może trafić na pododdział, na którym nadal używa się zaawansowanych technologicznie 40-letnich ciężarówek typu star 266. Auto często się psuje, a na części zamienne czeka się miesiącami. Wielu kierowców podstawowe naprawy robi na własny koszt.

Oczywiście jak auto jest niesprawne to pretensje są do żołnierza. Jeżeli trafi się jakaś grubsza awaria typu zatarcie silnika, to wojsko będzie chciało udowodnić winę żołnierzowi i obciążyć go kosztami naprawy.

Oczywiście kierowca ciężarówki w wojsku może mieć więcej szczęścia i trafić na nowsze modele ciężarówek, w których jest klimatyzacja i radio.

Na koniec zaproszenie do sklepu z odzieżą wojskową;)

Jeżeli dowiedziałeś się czegoś nowego z tego artykułu, to na koniec zapraszam Cię do mojego sklepu z wojskowymi gadżetami. Możesz tam znaleźć ciekawe wzory koszulek i bluz z takimi kultowymi tekstami jak:

  • “Andrzeju nie denerwuj się”,

  • “Chu*ow, ale jednakowo”,

  • “Pan Porucznik to jednak fachowiec”,

  • i wiele innych.

Takie gadżety to świetny prezent dla żołnierza z okazji przysięgi, awansu, przeniesienia na inne stanowisko lub odejścia z armii.

Zapraszam:

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top